Dotyczy: obowiązków płatnika dotyczących sporządzenia deklaracji oraz informacji podatkowych w związku z połączeniem spółek przejmowanych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 10 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 14 grudnia 2017 r.) na wezwanie znak: 0114-KDIP3-2.4011.310.2017.1.MK z dnia 1 grudnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika dotyczących sporządzenia deklaracji oraz informacji podatkowych w związku z połączeniem spółek przejmowanych – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika dotyczących sporządzenia deklaracji oraz informacji podatkowych w związku z połączeniem spółek przejmowanych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Do 29 grudnia 2017 roku B. sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) planuje połączenie z „M.” sp. z o.o. (dalej jako: „M.”) oraz P. sp. z o.o. (dalej jako: „P.”) (dalej łącznie jako: „Spółki Przejmowane”). Połączenie nastąpi w trybie przewidzianym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U.2017.1577 t.j. z dnia 25.08.2017 ze zm., dalej: „KSH”), co oznacza, że Wnioskodawca dokona połączenia przez przejęcie.
W wyniku połączenia cały majątek Spółek Przejmowanych zostanie przeniesiony do Spółki (tzw. sukcesja podatkowa z art. 93 § 1 w związku z art. 93 § 2 Ordynacji Podatkowej), a Spółki Przejmowane zostaną wykreślone z rejestru. W związku z powyższym, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2013 r. nr 330, ze zm., dalej „u.r.”), zgodnie z którym można nie zamykać ksiąg rachunkowych w przypadku połączenia jednostek, gdy rozliczenie połączenia następuje metodą łączenia udziałów i nie powstaje nowa jednostka. Na tej podstawie zostaną podjęte decyzje, iż w ramach transakcji połączenia nie zostaną zamknięte księgi rachunkowe Wnioskodawcy oraz Spółek Przejmowanych.
Spółki Przejmowane wypłacają swoim pracownikom i współpracownikom na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych wynagrodzenie. W momencie wypłaty wynagrodzenia Spółki Przejmowane jako płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych obliczają i pobierają zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne.
Spółki Przejmowane w związku z wypłatami na rzecz osób fizycznych lub z uwagi na stawianie do dyspozycji osobom fizycznym pieniędzy lub wartości pieniężnych, działają również w charakterze płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
W związku z planowanym połączeniem może zaistnieć sytuacja, w której Spółki Przejmowane z końcem grudnia 2017 r. pobiorą odpowiednie zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzenia za grudzień 2017 r. lub zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, ale nie dokonają wpłaty pobranego podatku do właściwego urzędu skarbowego przed dniem planowanego połączenia.
Ponieważ złożony wniosek zawierał braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 1 grudnia 2017 r. Nr znak: 0114-KDIP3-2.4011.310.2017.1.MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego o następujące informacje:
- czy Wnioskodawca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółek przejętych, w tym w prawa i obowiązki tych Spółek wynikające z zawartych przez nie umów zlecenia. na mocy art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych (tzw. zasada uniwersalnego następstwa prawnego – sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków cywilnoprawnych.)
- z jakiego tytułu były dokonywane wypłaty na rzecz osób fizycznych oraz z jakiego tytułu były stawiane do dyspozycji osób fizycznych pieniądze i wartości pieniężne, które skutkowały obowiązkiem poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz obowiązkiem wystawienia informacji i deklaracji podatkowych (pytanie Nr 2)?
- o jakich umowach cywilnoprawnych jest mowa w pytaniu Nr 2 z tytułu których wystąpi obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego?
Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 12 grudnia 2017 r.). W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:
Ad 1
Wnioskodawca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółek przejmowanych, w tym w prawa i obowiązki tych Spółek wynikające z zawartych przez nie umów zlecenia, na mocy art. 494 § 1 KSH (tzw. zasada uniwersalnego następstwa prawnego – sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków cywilnoprawnych).
Planowane połączenie nastąpi w trybie przewidzianym w art. 492 § 1 pkt 1 KSH co oznacza, że Wnioskodawca dokona połączenia przez przejęcie Spółek Przejmowanych. Następstwem połączenia przez przejęcie Spółek Przejmowanych przez Wnioskodawcę w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH będzie wystąpienie sukcesji uniwersalnej. Zakres sukcesji uniwersalnej obejmie wstąpienie przez Wnioskodawcę w całość praw i obowiązków Spółek Przejmowanych, co wynika z treści w art. 494 § 1 KSH. Ponadto, jak wynika z art. 494 § 2 KSH, na spółkę przejmującą, tj. na Wnioskodawcę, z dniem połączenia przejdą w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane Spółkom Przejmowanym, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Z uwagi na powyższe, na Wnioskodawcę przeniesione zostaną zawarte przez Spółki Przejmowane umowy z pracownikami oraz prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem połączenia przez Spółki Przejmowane, w tym umowy zlecenia zawarte przez Spółki Przejmowane.
Ad. 2
Co do zasady, wypłaty dokonywane przez Spółki Przejmowane na rzecz osób fizycznych lub stawiane do ich dyspozycji pieniądze lub wartości pieniężne, dokonywane były i będą dokonywane do dnia połączenia przez Spółki Przejmowane na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia i umów o dzieło, zawartych przez Spółki Przejmowane z osobami fizycznymi.
Zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych był i jest pobierany przez Spółki Przejmowane z tytułu umów zlecenia, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.2016.2032 t.j. z dnia 2016.12.15), zawartych z osobami niebędącymi pracownikami Spółek Przejmowanych, z których to umów kwota należności nie przekroczyła 200 zł.
Wnioskodawca wskazuje, iż jako następca prawny Spółek Przejmowanych, w związku z pobranym przez Spółki Przejmowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do przesłania deklaracji rocznej, o której mowa w art. 42 ust. la ustawy o PIT (PIT-8AR).
Ad. 3
Obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wystąpił u Spółek Przejmowanych z tytułu umów zlecenia zawartych z osobami niebędącymi pracownikami Spółek Przejmowanych, z których to umów kwota należności nie przekroczyła 200 zł.
Spółki Przejmowane nie dokonywały poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłat należności dla osób fizycznych nie będących rezydentami Polski, gdyż Spółki Przejmowane nie zawierały umów z nierezydentami.
Po dokonaniu analizy przesłanej odpowiedzi tutejszy organ podatkowy wezwał telefonicznie w dniu 14 grudnia 2017 r. (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) Wnioskodawcę do doprecyzowania zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:
Czy w związku z łączeniem Wnioskodawcy ze Spółkami Przejmowanymi przez ich przejęcie, Wnioskodawca wejdzie również w całość praw i obowiązków wynikających ze stosunków pracy pomiędzy Spółkami Przejmowanymi a ich pracownikami, tj. zgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy w związku z przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
Braki uzupełniono, w kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:
W związku z łączeniem Wnioskodawcy ze Spółkami Przejmowanymi przez ich przejęcie, Wnioskodawca wejdzie w całość praw i obowiązków wynikających ze stosunków pracy pomiędzy Spółkami Przejmowanymi a ich pracownikami. Zgodnie bowiem z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 – Kodeks pracy (Dz. U.2016.1666 t.j. z dnia 12.10.2016 ze zm.), w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w związku z połączeniem Spółek Przejmowanych z Wnioskodawcą poprzez ich przejęcie, w ramach którego na Wnioskodawcę przeniesione zostaną zawarte przez Spółki Przejmowane umowy z pracownikami oraz prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem połączenia przez Spółki Przejmowane, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca w odniesieniu do dochodów z tych umów uzyskanych przez osoby fizyczne zobowiązany będzie sporządzić za cały rok 2017 (obejmujący również okres przed połączeniem), imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 i art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a i art. 42 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-4R)?
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w związku z połączeniem Spółek Przejmowanych z Wnioskodawcą poprzez ich przejęcie, w ramach którego na Wnioskodawcę przeniesione zostaną obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem połączenia przez Spółki przejmowane, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca w odniesieniu do dochodów (przychodów) osób fizycznych objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym zobowiązany będzie sporządzić za cały rok 2017 (obejmujący również okres przed połączeniem), deklarację roczną, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-8AR)?
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do wpłaty do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, których termin płatności przypada po połączeniu, od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom Spółek Przejmowanych w miesiącu przeprowadzenia połączenia (grudzień 2017 r.) oraz będzie kontynuować obliczanie, pobór i wpłatę zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych po dniu połączenia, według zasad określonych w art. 32 ustawy o PIT?
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, pobranego przez Spółki Przejmowane działające w charakterze płatników, których termin płatności przypada po połączeniu, jeżeli nie zostaną wpłacone przez Spółki Przejmowane do dnia połączenia?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Stanowisko w zakresie pytania 1
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku połączenia Spółki ze Spółkami Przejmowanymi przez przejęcie, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca w odniesieniu do dochodów z tych umów uzyskanych przez osoby fizyczne zobowiązany będzie sporządzić za cały rok 2017 (obejmujący również okres przed połączeniem), imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 i art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklarację roczną, o której mowa w art. 38 ust. 1a i art. 42 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-4R).
Stanowisko w zakresie pytania 2
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku połączenia Spółki ze Spółkami Przejmowanymi przez przejęcie, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca w odniesieniu do dochodów (przychodów) osób fizycznych objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym zobowiązany będzie sporządzić za cały rok 2017 (obejmujący również okres przed połączeniem), imienne informacje, o których mowa w art. 39 ust. 3 i art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT (PIT-11) i deklarację roczną, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-8AR).
Stanowisko w zakresie pytania 3
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku połączenia Wnioskodawcy i Spółek Przejmowanych przez przejęcie, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca przejmie obowiązek wpłaty pobranych przez Spółki Przejmowane zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych pracownikom Spółek Przejmowanych wynagrodzeń za grudzień 2017 r.
Stanowisko w zakresie pytania 4
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku połączenia Wnioskodawcy i Spółek Przejmowanych przez przejęcie, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, pobranego przez Spółki Przejmowane działające w charakterze płatników, których termin płatności przypada po połączeniu, a które nie zostały wpłacone przez Spółki Przejmowane do dnia połączenia.
Planowane połączenie Spółek Przejmowanych z Wnioskodawcą ma nastąpić w trybie połączenia się przez przejęcie o którym mowa w art. 492 § 1 pkt 1 KSH.
Jak wynika z brzmienia przytoczonego art. 492 § 1 pkt 1 KSH, połączenie spółek kapitałowych może zostać dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).
W takim przypadku, zgodnie z art. 493 § 1 KSH, spółka przejmowana zostaje rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.
Połączenie zgodnie z normą wynikającą z art. 493 § 2 KSH nastąpi w dniu wpisania tego połączenia do rejestru właściwego dla Wnioskodawcy jako spółki przejmującej. Dokonanie wpisu o połączeniu skutkować będzie również wykreśleniem Spółek Przejmowanych z rejestru i ich rozwiązaniem, kończącym ich byt prawny.
Głównym następstwem połączenia spółek (w tym również łączenia przez przejęcie) wskazanym w art. 494 § 1 i 2 KSH, jest sukcesja uniwersalna, na mocy której spółka przejmująca zostaje ustanowiona następcą prawnym spółek przejmowanych. Zakres tej sukcesji obejmuje wstąpienie we wszystkie prawa i obowiązki spółek przejmowanych (art. 494 § 1 KSH). Jak wynika zaś z art. 494 § 2 KSH, na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Dodatkowo, oprócz generalnej sukcesji praw i obowiązków spółek przejmowanych wynikających z uregulowań KSH, przepisy podatkowe regulują kwestię sukcesji podatkowej. Z perspektywy sukcesji podatkowej kluczowe znaczenia mają przepisy art. 93-93e Ordynacji podatkowej.
Jak wynika z treści art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- osób prawnych,
- osobowych spółek handlowych,
- osobowych i kapitałowych spółek handlowych
– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Stosownie zaś do brzmienia art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych). Innymi słowy, w sytuacji, w której spółka kapitałowa dokonuje połączenia z innymi spółkami kapitałowymi poprzez ich przejęcie, spółka przejmująca wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek – dochodzi zatem do podatkowej sukcesji uniwersalnej.
Wnioskodawca jako podmiot dokonujący przejęcia przez połączenie Spółek Przejmowanych o którym mowa w art. 492 § 1 pkt 1 KSH, zgodnie z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, będzie zatem następcą prawnym Spółek Przejmowanych, który w ramach sukcesji uniwersalnej przejmie wszelki prawa, jak i obowiązki podatkowe Spółek Przejmowanych. Wnioskodawca, jako sukcesor prawny wchodzący w całość praw i obowiązków podatkowych Spółek Przejmowanych, wejdzie również w całość praw i obowiązków Spółek Przejmowanych wynikających z ustawy o PIT.
W związku z łączeniem Wnioskodawcy ze Spółkami Przejmowanymi przez ich przejęcie, Wnioskodawca wejdzie również w całość praw i obowiązków wynikających ze stosunków pracy pomiędzy Spółkami Przejmowanymi a ich pracownikami. Zgodnie bowiem z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U.2016.1666 t.j. z dnia 12.10.2016 ze zm., dalej: „Kodeks pracy”), w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
Na mocy przywołanego art. 494 § 1 KSH na Wnioskodawcę przejdą także prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych zawartych przez Spółki Przejmowane.
Uzasadnienie stanowiska do pytania 1
W ramach planowanego połączenia Spółek Przejmowanych z Wnioskodawcą, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków pracy z pracownikami Spółek Przejmowanych zostaną przeniesione na Wnioskodawcę, zgodnie z zasadą wynikającą z art. 231 § 1 Kodeksu pracy. Dodatkowo, oprócz praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy, na Wnioskodawcę przeniesione zostaną zawarte przez Spółki Przejmowane umowy cywilnoprawne zawarte z osobami fizycznymi.
Płatnikami, w myśl art. 8 Ordynacji podatkowej mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, obowiązane na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobierania od podatników podatku i wpłacania go we właściwym terminie organom podatkowym.
Na gruncie ustawy o PIT obowiązki płatników, wraz z określeniem podmiotów zobligowanych do działania w charakterze płatników, uregulowane zostały w art. 31. W przywołanym artykule jako płatnicy wskazane zostały m in. osoby prawne, które obowiązane są obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek PIT od osób, które uzyskują od tych osób prawnych przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.
Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa m.in. w art. 31, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Jak wynika zaś z art. 38 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa m.in. w art. 31, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.
W § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 listopada 2015 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U.2015.1998 z dnia 30.11.2015, dalej: „Rozporządzenie”) przewidziano, że roczna deklaracja o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinna zostać sporządzona na wzorze informacji PIT-4R stanowiącym załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o PIT, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Stosownie do treści art. 39 ust. 2 ustawy o PIT, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, lub urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.
W § 1 pkt 3 lit. b) Rozporządzenia wskazano, iż informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy należy sporządzać na formularzu PIT-11, stanowiącym załącznik nr 9 do Rozporządzenia.
Jak już zostało wskazane na wstępie uzasadnienia Wnioskodawcy, przejęcie pracowników Spółek Przejmowanych przez Wnioskodawcę nastąpi w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Z przytoczonego przepisu Kodeksu pracy wynika, iż w razie wstąpienia jednego zakładu pracy w miejsce innego (np. jako następstwa połączenia przez przejęcie), nie dochodzi do rozwiązania stosunków pracy z poprzednim zakładem pracy i nawiązaniem nowego stosunku pracy z przejmującym zakładem pracy, w ogóle bowiem nie dochodzi do rozwiązania stosunku pracy, tylko do przekształcenia stosunku pracy z zachowaniem ciągłości jego trwania (automatyczne wejście nowego zakładu pracy w stosunek pracy w miejsce dotychczasowego zakładu pracy – automatyczne przekształcenie jednej strony podmiotowej stosunku pracy).
Dodatkowo, z uwagi na sukcesję podatkową wynikającą z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przewidującej wstąpienie następcy prawnego w całość praw i obowiązków wynikających z przepisów podatkowych przejmowanego podmiotu, w tym obowiązki wynikające z ustawy o PIT, również w zakresie wynikających z tej ustawy obowiązków płatnika.
Tym samym obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o PIT, włącznie z obowiązkami sporządzania wymaganych informacji oraz pobierania zaliczek na podatek PIT, nie będą ustawać wraz z zakończeniem bytu prawnego Spółek Przejmowanych, lecz będą przechodzić na ich następcę prawnego – Wnioskodawcę. W przypadku planowanego przejęcia nie będzie bowiem mowy o ustaniu obowiązków nakładanych na osoby prawne, które z uwagi na występowanie w charakterze pracodawców są obligowane do podejmowania działań w charakterze płatników, gdyż obowiązki te w dalszym ciągu będą spoczywać na następcy prawnym Spółek Przejmowanych, kontynuującym działalność Spółek Przejmowanych, czyli na Wnioskodawcy. W opisanej sytuacji nie będzie miał zatem zastosowania art. 39 ust. 2 ustawy o PIT, regulujący kwestię ustania obowiązków płatnika w ciągu roku podatkowego.
Z uwagi na powyższe, po zakończeniu roku podatkowego to na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek przekazania pracownikom oraz właściwym urzędom skarbowym informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (na formularzu informacyjnym PIT-11). Wnioskodawca jako następca prawny Spółek Przejmowanych zobowiązany będzie również przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (na formularzu informacyjnym PIT-4R), obejmującym dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w Spółkach Przejmowanych, przed nastąpieniem planowanego połączenia, jak również u Wnioskodawcy, jako aktualnego pracodawcy przejętych w wyniku połączenia pracowników Spółek Przejmowanych.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 lutego 2015 r. (nr ITPB2/415-1006/14/MU), wydanej w sprawie dotyczącej łączenia dwóch podmiotów, w związku z którym dochodziło do sukcesji podatkowej wskazane w art. 93 Ordynacji podatkowej oraz przejęcia pracowników podmiotu tracącego byt prawny, przez drugi z podmiotów biorących udział w tym przekształceniu. W ww. interpretacji wskazano, iż: „obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji nie ustają lecz przechodzą na Wnioskodawcę, który powinien je kontynuować. Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia jednej deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) oraz informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) obejmujące dane za cały rok podatkowy 2014 tj. za okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.”.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, w związku z połączeniem Spółek Przejmowanych z Wnioskodawcą przez ich przejęcie, a tym samym zakończenie bytu prawnego Spółek Przejmowanych wraz z dniem połączenia, na Wnioskodawcę przeniesione zostaną również otwarte (czyli niezapłacone przez Spółki Przejmowane przed dniem przejęcia) umowy cywilnoprawne zawarte z osobami fizycznymi, których stroną były Spółki Przejmowane, będące tytułem prawnym dokonywanych przez Spółki Przejmowane płatności na rzecz ich kontrahentów.
Stosownie do brzmienia art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT wskazuje zaś, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
§ 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia wskazuje, iż na wzorze informacji PIT-8C powinna być sporządzona m.in. informacja o przychodach z innych źródeł. Wzór informacji PIT-8C został określony w załączniku nr 8 do Rozporządzenia.
Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Odnosząc się ponownie do zakresu sukcesji podatkowej wynikającej z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, po raz kolejny nadmienić należy, iż sukcesja uniwersalna zakłada przejęcie całości praw i obowiązków podatkowych podmiotów przejmowanych. Z uwagi na to, Wnioskodawca jako następca prawny Spółek Przejmowanych, na którego przejdzie całość praw i obowiązków podatkowych Spółek Przejmowanych, w tym obowiązki wynikające z regulacji ustawy o PIT, będzie zobowiązany do sporządzania rocznych informacji imiennych oraz rocznych deklaracji, wskazanych w przedstawionych powyżej przepisach ustawy o PIT.
Za takim stanowiskiem przemawia dodatkowo fakt wejścia przez Wnioskodawcę w całość praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy wobec przejętych w ramach połączenia pracowników.
W ramach planowanego połączenia przez przejęcie Spółki Przejmowane zakończą swój byt prawny w dniu połączenia. Ponieważ Wnioskodawca zarówno z perspektywy podatkowej będzie następcą prawym Spółek Przejmowanych, jak również z perspektywy regulacji KSH oraz Kodeksu pracy wejdzie w całość praw i obowiązków Spółek Przejmowanych, przejdą na niego również obowiązki wynikające z przepisów ustawy o PIT odnośnie zawartych przez Spółki Przejmowane przed dniem połączenia umów cywilnoprawnych.
Jednocześnie Wnioskodawca przejmie też obowiązki sporządzenia informacji o których mowa w art. 39 ust. 1 i art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz art. 42a ustawy o PIT (PIT-8C) i deklaracji rocznych, o których mowa w art. 38 ust. 1 a i art. 42 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-4R) jako następca prawny Spółek Przejmowanych.
Uzasadnienie stanowiska do pytania 2
Oprócz praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy, na Wnioskodawcę przeniesione zostaną zawarte przez Spółki Przejmowane umowy cywilnoprawne, w których drugą stroną umowy są osoby fizyczne.
W związku z dokonywanymi przez Spółki Przejmowane wypłatami na rzecz osób fizycznych lub stawianymi do ich dyspozycji pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi, Spółki Przejmowane działają i do dnia połączenia będą działać, jako płatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Art. 41 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, iż m.in. osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
Jak wynika zaś z 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
W § 1 pkt 2 lit. c) Rozporządzenia przewidziano, że roczna deklaracja o zryczałtowanym podatku dochodowym powinna zostać sporządzona na wzorze deklaracji PIT-8AR, stanowiącym załącznik nr 7 do Rozporządzenia.
Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.
Art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT wskazuje zaś, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
W § 1 pkt 3 lit. b) Rozporządzenia wskazano, iż informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy należy sporządzać na formularzu PIT-11, stanowiącym załącznik nr 9 do Rozporządzenia. Mając zaś na uwadze, iż Rozporządzenie nie zawiera osobnego wzoru formularza dedykowanego dla informacji o dochodach (przychodach) od których został pobrany zryczałtowany podatek dochodowy, w ocenie Wnioskodawcy w takich sytuacjach również znajduje zastosowanie formularz PIT-11.
Z uwagi na sukcesję podatkową wynikającą z art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przewidującą wstąpienie następcy prawnego w całość praw i obowiązków wynikających z przepisów podatkowych przejmowanego podmiotu, w tym obowiązki wynikające z ustawy o PIT, również w zakresie wynikających z tej ustawy obowiązków płatnika.
Tym samym obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o PIT, włącznie z obowiązkami sporządzania wymaganych informacji oraz sporządzenie deklaracji rocznej dotyczącej pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego, nie będą ustawać wraz z zakończeniem bytu prawnego Spółek Przejmowanych, lecz będą przechodzić na ich następcę prawnego – Wnioskodawcę. W przypadku planowanego przejęcia nie będzie bowiem mowy o ustaniu obowiązków nakładanych na osoby prawne działające w charakterze płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż obowiązki te w dalszym ciągu będą spoczywać na następcy prawnym Spółek Przejmowanych, kontynuującym działalność Spółek Przejmowanych, czyli na Wnioskodawcy.
Z uwagi na powyższe, po zakończeniu roku podatkowego to na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek przekazania podatnikom (osobom fizycznym od których został pobranych zryczałtowany podatek) oraz właściwym urzędom skarbowym informacji o zryczałtowanych dochodach (na formularzu informacyjnym PIT-11). Wnioskodawca jako następca prawny Spółek Przejmowanych zobowiązany będzie również przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR), obejmującą dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno dane dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizyczny, pobranego przez Spółki Przejmowane w okresie poprzedzającym dzień połączenia, jak również pobrane przez Wnioskodawcę po połączeniu.
Reasumując, w związku z połączeniem przez przejęcie Spółek Przejmowanych i związaną z tym zdarzeniem sukcesją prawną i podatkową, Wnioskodawca przejmie również obowiązki sporządzenia informacji, o których mowa w art. 39 ust. 3 i art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT (PIT-11) oraz deklaracji rocznych, o których mowa w art. 42 ust. 1a ustawy o PIT (PIT-8AR) jako następca prawny Spółek Przejmowanych.
Uzasadnienie stanowiska do pytania 3
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, połączenie poprzez przejęcie Spółek Przejmowanych przez Wnioskodawcę ma nastąpić do dnia 29 grudnia 2017 r. Istnieje zatem możliwość, że Spółki Przejmowane dokonają wypłaty wynagrodzeń swoim pracownikom (przed planowanym połączeniem). W razie wystąpienia takiej sytuacji, Spółki Przejmowane wypłacając wynagrodzenie pracownikom pobiorą od wynagrodzeń odpowiednie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku połączenia Wnioskodawcy i Spółek Przejmowanych przez przejęcie, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca przejmie obowiązek wpłaty pobranych przez Spółki Przejmowane zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych pracownikom Spółek Przejmowanych wynagrodzeń za grudzień 2017 r.
Zgodnie z brzmieniem art. 31 ustawy o PIT, pracodawca działając w charakterze płatnika obowiązany jest obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób zatrudnionych przez siebie, uzyskujących przychody na podstawie łączącego strony stosunku pracy.
Co do zasady, kwoty pobranych zaliczek pracodawca jest zobowiązany przekazywać na rachunek właściwego urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano zaliczki (art. 38 ust. 1 ustawy o PIT). Zasady obliczania należnych zaliczek zostały wskazane w art. 32 ustawy o PIT.
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, przejście pracowników Spółek Przejmowanych na Wnioskodawcę nastąpi w trybie art. 231 Kodeksu pracy, zgodnie z którym w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Zdaniem Wnioskodawcy kontynuacja stosunku pracy jest jednoznaczna z kontynuacją obowiązków pracodawcy także z perspektywy obowiązków podatkowych (co również znajduje potwierdzenie w zakresie sukcesji podatkowej wynikającej z art. 93 Ordynacji podatkowej).
Jako potwierdzenie takiego stanowiska można przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 kwietnia 2012 r. (nr ILPB2/415-9/12-4/WM), w której wskazano, iż:
„Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, obowiązek poboru i wpłaty zaliczki na podatek dochodowy nie ustanie wraz z zakończeniem bytu prawnego Spółek Przejmowanych jako pracodawców, lecz przejdzie na następcę prawnego Spółek Przejmowanych – Wnioskodawcę – który przejmując pracowników Spółek Przejmowanych, przejmuje także nakładany na pracodawcę jako płatnika, obowiązek wpłat zaliczek na podatek PIT. Wnioskodawca przejmując pracowników Spółek Przejmowanych będzie zatem zobowiązany kontynuować obliczanie zaliczek na podatek PIT od dokonanych wypłat wynagrodzeń według zasad określony w art. 32 ustawy o PIT.
Za przedstawionym stanowiskiem przemawiać będzie również specyfika wynikającej z art. 93 Ordynacji podatkowej uniwersalnej sukcesji podatkowej, zgodnie z którą Wnioskodawca wchodzi w całość praw i obowiązków Spółek Przejmowanych, w tym również całość praw i obowiązków nakładanych na pracodawców jako płatników, wynikających z regulacji ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska do pytania 4
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, połączenie poprzez przejęcie Spółek Przejmowanych przez Wnioskodawcę ma nastąpić do dnia 29 grudnia 2017 r. Istnieje zatem możliwość, iż przed połączeniem, w grudniu 2017 r. wystąpią zdarzenia (wypłaty na rzecz osób fizycznych lub stawianie do ich dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych podlegających zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych) w związku z którymi Spółki Przejmowane działając w charakterze płatników, będą zobligowane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych.
Mając na uwadze wskazany w art. 42 ust. 1 ustawy o PIT termin w którym należy dokonać przekazania właściwemu organowi kwoty pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu poboru zryczałtowanego podatku), będą mogły wystąpić sytuacje, w których Spółki Przejmowane pobiorą kwotę zryczałtowanego podatku przed dniem połączenie, jednakże nie zdążą ich przekazać na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zaś termin przekazania ich na rachunek urzędu skarbowego będzie upływać po dniu połączenia.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku połączenia Wnioskodawcy i Spółek Przejmowanych przez przejęcie, sukcesję podatkową w rozumieniu art. 93 § 1 w zw. z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej należy rozumieć w ten sposób, że Wnioskodawca przejmie obowiązek wpłaty pobranego przez Spółki Przejmowane zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu czynności, które wystąpią w grudniu 2017 r. (przed planowanym dniem połączenia).
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek przekazania kwot pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych nie ustanie wraz z zakończeniem bytu prawnego Spółek Przejmowanych, lecz przejdzie na następcę prawnego Spółek Przejmowanych – Wnioskodawcę – który, przejmuje także nakładany na podmioty działające w charakterze płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, obowiązek wpłat pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Z przepisu art. 38 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Z kolei ust. 1a tegoż artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).
Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Stosownie natomiast do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
Przepis art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).
Natomiast w myśl art. 42 ust. 2 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:
- w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11);
- w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
W razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed upływem terminu dla złożenia informacji, o których mowa w ust. 2, informacje te płatnik składa nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności (art. 42 ust. 3 ww. ustawy).
Z treści art. 42a ww. ustawy wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że do 29 grudnia 2017 roku Wnioskodawca planuje połączenie z dwiema Spółkami z o.o. przez przejęcie w trybie przewidzianym w art. 492 § 1 pkt 1 Kodeks spółek handlowych. Na mocy art. 494 § 1 KSH na Wnioskodawcę przejdą także prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych zawartych przez Spółki Przejmowane. W związku z łączeniem Wnioskodawcy ze Spółkami Przejmowanymi przez ich przejęcie, Wnioskodawca zgodnie z art. 231 § 1 ustawy Kodeks pracy wejdzie również w całość praw i obowiązków wynikających ze stosunków pracy pomiędzy Spółkami Przejmowanymi a ich pracownikami stając się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Ponadto w wyniku połączenia cały majątek Spółek Przejmowanych zostanie przeniesiony do Spółki nastąpi tzw. sukcesja podatkowa z art. 93 § 1 w związku z art. 93 § 2 Ordynacji Podatkowej.
W świetle powyższego powstała wątpliwość czy z tytułu zawartych przez Spółki Przejmowane umów z pracownikami oraz z zawartych umów cywilnoprawnych przed dniem połączenia w odniesieniu do dochodów z tych umów na Wnioskodawcy będą ciążyć prawa i obowiązki płatnika z nich wynikające.
Przepis art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666 z późn. zm.) stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.
Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.
Z powyższego wyjaśnienia wynika, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane.
Jak wynika z brzmienia przytoczonego art. 492 § 1 pkt 1 KSH, połączenie spółek kapitałowych może zostać dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).
W takim przypadku, zgodnie z art. 493 § 1 KSH, spółka przejmowana zostaje rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.
Połączenie zgodnie z normą wynikającą z art. 493 § 2 KSH nastąpi w dniu wpisania tego połączenia do rejestru właściwego dla Wnioskodawcy jako spółki przejmującej. Dokonanie wpisu o połączeniu skutkować będzie również wykreśleniem Spółek Przejmowanych z rejestru i ich rozwiązaniem, kończącym ich byt prawny.
Głównym następstwem połączenia spółek (w tym również łączenia przez przejęcie) wskazanym w art. 494 § 1 i 2 KSH, jest sukcesja uniwersalna, na mocy której spółka przejmująca zostaje ustanowiona następcą prawnym spółek przejmowanych. Zakres tej sukcesji obejmuje wstąpienie we wszystkie prawa i obowiązki spółek przejmowanych (art. 494 § 1 KSH). Jak wynika zaś z art. 494 § 2 KSH, na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Przejście praw i obowiązków podatkowych w sytuacji łączenia reguluje art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- osób prawnych,
- osobowych spółek handlowych,
- osobowych i kapitałowych spółek handlowych
– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Przedmiotem następstwa prawnego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązki nałożone przez płatnika przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sukcesją podatkową objęte są także prawa i obowiązki wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ustawy – Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Kwestie związane z odpowiedzialnością płatnika reguluje art. 30 Ordynacji podatkowej. Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada całym swoim majątkiem za podatek niedobrany lub podatek pobrany a niewpłacony (art. 30 § 1 i § 3). Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi okoliczność, o której mowa w § 1, organ ten wydaje decyzję o odpowiedzialności podatkowej płatnika, w której określa wysokość należności z tytułu niedobranego lub pobranego, a niewpłaconego podatku (art. 30 § 4).
Oznacza to, że w stanach faktycznych wymienionych w przepisach art. 93-93c Ordynacji podatkowej na następcę prawnego przechodzi odpowiedzialność z tytułu niewykonania przez poprzednika prawnego obowiązków płatnika określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej.
W ramach planowanego połączenia przez przejęcie Spółki Przejmowane zakończą swój byt prawny w dniu połączenia. Ponieważ Wnioskodawca zarówno z perspektywy podatkowej będzie następcą prawym Spółek Przejmowanych, jak również z perspektywy regulacji KSH oraz Kodeksu pracy wejdzie w całość praw i obowiązków Spółek Przejmowanych, przejdą na niego również obowiązki wynikające z przepisów ustawy o PIT odnośnie zawartych przez Spółki Przejmowane przed dniem połączenia umów cywilnoprawnych.
Odnosząc powyższe do przedstawionej w wystąpieniu sprawy, nowy zakład pracy, o którym mowa w art. 231 § 1 Kodeksu pracy winien kontynuować jako następca prawny obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zakład ten ponosi odpowiedzialność własnym majątkiem z tytułu niedopełnienia przez dotychczasowego pracodawcę (poprzednika prawnego ) obowiązku wpłacenia pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że Wnioskodawca został następcą prawnym dwóch spółek przejmowanych w zakresie praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązków nałożonych przepisami art. 31, art. 38, art. 39 i art. 41, art. 42, 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji nie ustają lecz przechodzą na Wnioskodawcę, który powinien je kontynuować.
Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzić należy, że: Wnioskodawca zobowiązany będzie sporządzić:
- z tytułu umów z pracownikami oraz z tytułu praw i obowiązków wynikających z umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem połączenia przez Spółki Przejmowane, w odniesieniu do dochodów (przychodów) osób fizycznych za cały rok podatkowy 2017, tj. za okres od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r.:
- imienne informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), o których mowa w art. 39 ust. 1 i art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, które winien przekazać podatnikom oraz odpowiednim urzędom skarbowym. Ponadto, przejmujący pracodawca ma obowiązek dokonać rocznego obliczenia podatku PIT-40 za tych „przejętych” pracowników, którzy uprzednio złożyli oświadczenie PIT-12, traktowane na równi z zeznaniem, po spełnieniu warunków, określonych w art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- deklarację roczną, o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R), o której mowa w art. 38 ust. 1a (PIT-4R),
- informację (PIT-8C) o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych o których mowa w art. 42a ww. ustawy, w sytuacji gdy ww. osoby uzyskiwały dochodowy, od których Wnioskodawca nie jest zobowiązany pobierać zaliczki na podatek w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym,
- Z tytułu umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem połączenia przez Spółki przejmowane, Wnioskodawca w odniesieniu do dochodów (przychodów) osób fizycznych objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym zobowiązany będzie sporządzić za cały rok 2017, tj. za okres od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r.:
- deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR), o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.
- Wnioskodawca, jako przejmujący pracodawca winien kontynuować obliczanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dokonywanych wypłat, rozpoczęte przez przejęte spółki, których termin płatności przypada po połączeniu, od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom Spółek Przejmowanych w miesiącu przeprowadzenia połączenia (grudzień 2017 r.) oraz będzie kontynuować obliczanie, pobór i wpłatę zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych po dniu połączenia, według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Wnioskodawca przejmie jako następca prawny Spółek Przejmowanych działających w charakterze płatników, obowiązek wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego pobranego przez Spółki Przejmowane zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, które będą miały miejsce w grudniu 2017 r. (przed planowanym dniem połączenia), których termin płatności podatku będzie przypadał po połączeniu. Na Wnioskodawcę przejdzie obowiązek wpłaty zryczałtowanego podatku jeżeli nie zostanie wpłacony przez Spółki Przejmowane do dnia połączenia.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14 na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy)
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/